محمود کریمی بیرانوند، معاونت اشتغال وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در کنار جلسه‌ای در لرستان برای بررسی پروژه‌های آن وزارتخانه، به خبرنگاران اعلام کرد که براساس آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۲ به ۷.۹ درصد رسیده است، که این میزان کمترین نرخ ثبت شده در سه دهه اخیر است. همچنین، نرخ مشارکت اقتصادی با افزایشی ۶ دهم درصدی مواجه شده، که نشان از پویایی بازار کار دارد.

کریمی بیرانوند اضافه کرد که در سال جاری، ۹۰۷ هزار شغل خالص جدید (محاسبه تفاوت بین اشتغال‌های جدید و از دست رفته) ایجاد شده است. با این همه، بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱.۲ درصد، زنان ۱.۸ درصد، اشتغال ناقص یک درصد کاهش یافته و بیکاری در مناطق روستایی به پنج درصد رسیده است.

این معاون وزیر با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در ۲۱ استان ایران رو به کاهش بوده، تأکید کرد که این نرخ در ۲۵ استان تک رقمی، در ۱۹ استان کمتر از هفت درصد، در دو استان حول محور پنج درصد و در ده استان در حدود شش درصد می‌باشد.

وی در ادامه اشاره کرد که وزارت متبوعش هدف‌گذاری کرده بود در سال جاری برای یک میلیون و ۸۸ هزار نفر اشتغال ایجاد کند که تا به امروز ۸۵ درصد از این هدف، معادل ۹۲۰ هزار فرصت شغلی، محقق شده است که ۲۹ هزار و ۵۴۴ نفر آن به لرستان اختصاص یافته که تا کنون ۲۱ هزار و ۳۳۶ نفر آن عملیاتی شده است.

کریمی بیرانوند با تأکید بر نکته مطرح‌شده توسط رئیس‌جمهور مبنی بر توجه به اشتغال در استان‌های زاگرس‌نشین گفت: دولت با نگاهی ویژه به مناطق کمتر توسعه‌یافته نگریسته و با آگاهی از اینکه میانگین نرخ بیکاری در لرستان بالاتر از متوسط کشوری است، در تلاش است تا با ارائه خدمات و توجهات ویژه‌ای، این شرایط را بهبود بخشد.

استعلام قیمت